2 Comments

Slik får du mer barakah i ditt liv – Del 1

barakah-logo

Føler du ofte at ditt liv mangler en smak av barakah/velsignelse? Lengter du mye etter den tida hvor du virkelig følte velsignelse i alt du drev med? Alt var bedre før synes du kanskje, og du spør deg ofte hva som har skjedd, hvor har det blitt av barakah, og viktigst spør du deg hvordan kan jeg gjenvinne den forsvunne barakah? Ja alle disse spørsmålene er noe de fleste av oss spør oss ofte. Mange klager at de ikke har barakah i tiden sin, i sine eiendommer osv. Barakah har blitt virkelig en skatt som har forsvunnet fra de fleste og alle prøver å finne den igjen. Men hvor kan vi finne den igjen? Dette spørsmålet er viktig å svare på, for kanskje vi har lettet etter den på feile steder og derfor har vi ikke funnet den ennå.

Men nå skal vi vise deg hvor du kan finne barakah. Disse punktene er noen av de mange kildene av Barakah ifølge Allahs bok og sunnah til Profeten ﷺ. Så bli med på denne serien «Slik får du mer barakah i ditt liv», hvor vi skal se på hvor vi kan finne barakah. Lær deg dette og praktiser dette i ditt liv og du vil IN SHAA ALLAH se virkelig store ting. Måtte Allah hjelpe oss med dette. Ameen.

  1. Troen på Allah (Iman) og gudfryktighet (Taqwa)

Troen på Allah er den viktigste kilden til velsignelse. Den som tror på Allah og viser denne troen i gjerningene vil alltid føle seg velsignet, selv om han eier lite. Det lille han har vil føles mye. Ved å styrke din Iman vil du få mer barakah i ditt liv for en med sterk Iman gjør flere gode gjerninger, og ved å gjøre gode gjerninger blir Allah mer fornøyd i deg. Og den Allah er fornøyd med vil Han velsigne. Gudfryktighet (taqwa) er en frukt av Iman og den også er en kilde til barakah. Den gudfryktige vil alltid finne Allah på sin side i tykt og tynt, i gode og dårlige dager. Så vær en ekte troende og gudfryktig så vil du bli velsignet.

Beviset på at Iman og Taqwa er en av de største kildene til barakah, er Allahs ord:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

Hadde disse byers folk vist tro og gudsfrykt, ville Vi øst over dem velsignelser fra himmel og jord … [Sura 7:96]

  1. Stole på Allah (Tawakul)

Allah liker at Hans tjener stoler på Ham. For vit at det er Allah som styrer alt og ingenting skjer unntatt ved Hans vilje. Ved å sette din lit til Allah, vil Allah være fornøyd med deg og velsigne deg. Så ikke vær bekymret, la hjertet ditt hvile for du har en Skaper som tar vare på deg. Stol på Ham og gjør ditt beste, så vil du se at Allah setter barakah i det du gjør. Noen ganger vil du ikke tro dine egne øyne når du ser hvordan Allah ga det du ikke forventet. Når du ser at det umulige ble mulig. Når du ser at der det ikke var håp, kom håpet fra uforventede steder. Bare stol på din Skaper, Allah, og gjør ditt beste og du skal bli velsignet.

Allah den Allmektige sier:

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

Og den som setter sin lit til Allah vil Ham være nok for ham, for Allah gjennomfører visselig Sin sak. Allah har visselig satt et mål for alle ting. [Sura Talaq, 65:3]

Profeten ﷺ sa: “Hvis dere hadde stolt på Allah på den måten Han fortjener å bli stolt på, så skulle Han forsyne dere slik Han forsyner fuglen. Den står opp om morgningen og forlater reddet sitt skrubbsulten og kommer tilbake om kvelden med en full mage.”

[Tirmidhi: 2344, hasan hadith]

  1. Lesing av Koran

SubhanaAllah Koran er som en vannkilde av Barakah, men veldig få av oss drikker fra den og tar godt nytte av den! Koran er Allahs ord. Dette er en bok Allah sendte oss for at vi skal finne veiledning i den og mye mer. Dette er en bok som er velsignet og enhver som knytter seg til denne boka vil bli velsignet. Så jo nær du er Allahs bok, Al-Quran, jo mer barakah vil du få. Og jo lengre unna du er Allahs bok, Al-Quran, jo mindre barakah vil du få.

Allah sier om Hans vidunderlige bok:

وَهَـٰذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ

Og dette er en Bok som Vi har åpenbart full av velsignelser … [Sura 6:92]

Se på denne vakre historien fra våre salaf (forgjengere). De forsto virkelig at Koranen er kilden av velsignelse. Ibn Rajab fortalte i hans historieverk « Dhayl Tabaqaat al-Hanaabilah 3/205»:

Ibrahim bin AbdulWahid Al-Maqdasee rådet Ad-Diyaa Al-Maqdasee, når han ønsket å reise for å søke kunnskap, og sa: Les mye av Koranen og ikke forlatt den, for den skal gjøre enkelt for deg det du søker i forhold til hvor mye av den du leser. Ad-Diya sa: Jeg så virkelig dette og prøvde det ut mange ganger. Da innså jeg at hver gang jeg leste mye, ble det lett for meg å høre og skrive hadith. Og når jeg ikke leste, ble dette ikke lett for meg.

[Dhayl Tabaqaat al-Hanabilah: 3/205]

Så les så mye du kan av Koranen, lag deg en fast rutine. Det kan være bare noen få minutter daglig til å begynne med, men det er en god start det, for man må jo begynne et sted. Deretter vil du øke og øke til du når et nivå der du føler at Koran-lesing er virkelig en del av ditt liv. Kanskje du blir som denne mannen fra Salaf som sa:

«Hver gang jeg øker min del jeg leser av Koran, øker barakah i min tid. Og jeg fortsatte å øke min del jeg leser daglig helt til den ble til 10 ajza».

In shaa Allah la oss praktisere disse punktene og virkelig sette dem inn i våre liv, hvis vi virkelig vil få barakah i vårt liv.

I den andre delen skal vi fortsette med tre nye punkter som forteller oss andre ting vi kan gjøre for å få mer barakah. Så følg med og husk oss i dua.

Vi ber Allah gi oss styrke til å praktisere dette, og vi ber Ham om å gi oss barakah i våre liv, og vi ber Ham om oppriktighet i alt vi gjør. Allahumma Ameen.

Og all lovprisning tilhører Allah, og fred være med Hans sendebud, Muhammad.

Og Allah vet best.

2 comments on “Slik får du mer barakah i ditt liv – Del 1

  1. Jzk Allaho Kheyr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: