3 Comments

Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 2

barakah-logo

Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 2

Da er vi Alhamdulillah tilbake i den andre delen av denne serien « Slik får du mer Barakah i ditt liv». Vi spør Allah om gi oss Ikhlas og la oss lære det vi leser her. Ameen.

Vi fortsetter vår oppdagelsesreise på søken etter kildene av Barakah. For vår religion, Islam, er en religion som bringer velsignelser i et menneskeliv idet han følger hva den lærer ham om. Så jo mer du praktiser det du har lært om din religion jo mer barakah vil du få i ditt liv in shaa Allah. Håper du husker de tre forrige punktene og at du jobber mye med dem, for her kommer tre nye kilder på Barakah:

4. Følge Profetens (ﷺ) sunnah i alt

Profeten (ﷺ) ble sendt til oss for å veilede oss til alt det som er godt og for å føre oss unna alt som er ondt. Derfor er Profeten (ﷺ) for oss en stor gave fra Allah. Allah påpekte dette og sa:

لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

Sannelig, Gud viste godhet mot de troende da Han sendte dem et sendebud av deres egne for å resitere Hans ord for dem, og gjøre dem rene og lære dem skriften og visdommen, for tidligere var de i klar villfarelse.

[Suratul ‘Imraan, 3:134]

Allah fortalte oss også at Profeten (ﷺ) er for oss et godt forbilde, Han sa:

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّـهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّـهَ كَثِيرًا

Dere har sannelig i Allahs sendebud et godt og skjønt forbilde for den som håper på Allah og den siste dag, og ihukommer Allah meget. [Suratul Ahzaab, 33:21]

Allah formannet oss om at Hans kjærlighet vil være for den som følger Profeten (ﷺ), Han sa:

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Si: «Om dere elsker Gud, så følg meg, og Gud vil elske dere, og tilgi deres synder. Gud er tilgivende, nåderik!»

[Suratul ‘Imraan, 3:31]

Så om du virkelig vil oppnå Allahs kjærlighet så er den eneste veien å få det å følge Profeten (ﷺ). Følg sunnah til Profeten (ﷺ) i alt og Allah vil elske deg og tilgi deg. Og husk at den som Allah elsker blir automatisk velsignet. Allah vil gi deg mer barakah jo mere du følger Profetens (ﷺ) sunnah. Så lær deg å praktisere alt det du har lært om Profetens levemåte, i stort og smått, så vil du få mer barakah!

 

5. Gjøre mer Dhikr

Dhikr, det å ihukomme eller huske Allah er en av de største kildene til Barakah. Dhikr er en tilbedelse som er høyt elsket hos Allah. Derfor ser vi at Profeten (ﷺ) har lært oss dhikr som kan sies til enhver anledning, når du sover, når du står opp, før du sover, etter salah, osv. Slik at gjennom hele livet, til enhver tid, så kan vi huske Allah. Og det er nettopp dette som er barakah-fremkallende, at du husker Allah til enhver tid. For den som husker Allah, vil bli husket av Allah. Og dette vil bety at Allah skal sende sin nåde over deg. Og i denne nåden finnes det barakah. Og barakah omfatter jo så mangt, og en av de godene man får ved å gjøre dhikr er at man får ro i hjertet. Allah sier:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

Dem som tror, og hvis hjerter finner ro ved å komme Gud i hu.» Ja, ved å komme Gud i hu finner hjertet ro. [Suratul Ar-Ra’d, 13:28]

Så husk Allah og du vil være velsignet. Dhikr er en ibadah som mange av oss dessverre har nedprioritert men hadde vi visst storheten av denne gjerningen så skulle vi ha gjort den oftere enn det vi gjør det nå, og vi skulle ha gjort den bedre enn det vi gjør nå. Jeg anbefaler deg å lese boken til Ibn Qayyim (rahimahullah) Al-Waabil as-Sayyib, for der har han nevnt over hundre fordeler man får ved å gjøre dhikr. Les dem og du skal være overrasket over hvor mye du kan få ut av denne enkle tilbedelsen. Så Husk Allah og Allah vil huske deg og velsigne deg.

 

6. Å vise Allah takknemlighet

Allah har velsignet enhver av oss på mange mulige måter. Om du skulle telle Allahs velsignelser over deg så skulle du aldri ha klart det. Og Allah lærte oss dette når Han sa:

وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّـهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ

Han har gitt dere alt dere har bedt Ham om. Om dere ville telle Guds velgjerninger, kunne dere ikke regne dem opp! Men sannelig, mennesket er urettferdig og utakknemlig.

[Suratul Ibrahim, 14:34]

Allahs gaver er mange men veldig få av oss takker Ham for dem. Ofte vil man alltid se på det man ikke har og glemme det man allerede har. Det er akkurat dette så fremmer utakknemligheten i oss. Men vit at ved å takke Allah så får du mer av Hans barakah. Ved å takke Allah så kommer du til å få mer fra Allah. For dette har Allah lovet oss siden tidenes morgen, Han sa:

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ

Da Herren forkynte: «Om dere viser takknemlighet, vil Jeg gi dere mer! Men om dere viser utakknemlighet, sannelig, Min straff blir hard!»

[Suratul Ibrahim, 14:7]

Her lærer vi at den som takker Allah vil få mer fra Ham, og den utakknemlige kan bare forvente seg en pinlig straff. Så vær blant de takknemlige. Takk Allah for enhver gode du har fått, stor eller liten. Takk Ham gjennom dine gjerninger og dine ord. Og gjør det beste ut av det du har fått fra Ham. Gjør du dette vil du alltid føle deg velsignet. Og du skal in shaa Allah være blant de få tjenere av Allah som er virkelig takknemlige. Det er nettopp dem så vil få mer barakah i livet. Så strev for å være blant dem! Må Allah gjøre oss blant dem. Ameen.

 

Alhamdulillah dette var de tre nye kildene til Barakah for denne gangen. Følg med videre på vår oppdagelsesreise hvor vi skal lære om kildene til Barakah. Del videre med dine familiemedlemmer og muslimer generelt så vil du få ekstra belønning.

Vi ses igjen i den tredje delen In shaa Allah.

 

Vi ber Allah gi oss styrke til å praktisere dette, og vi ber Ham om å gi oss barakah i våre liv, og vi ber Ham om oppriktighet i alt vi gjør. Allahumma Ameen.

Og all lovprisning tilhører Allah, og fred være med Hans sendebud, Muhammad.

Og Allah vet best.

3 comments on “Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 2

  1. ما شاء الله
    بارك الله فيك يا أستاذ محمد برندي

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: