1 Comment

Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 3

barakah-logo

Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 3

Vi fortsetter med Allahs tillatelse og bistand, vår serie « Slik får du mer Barakah i ditt liv». Vårt mål i denne serien er å vise til at Barakah ikke er en forsvunnet skatt som man har mistet håpet på å finne igjen. Men tvert imot det er en skatt som kan ligge rett foran dine øyne hadde du bare tatt initiativet til å lette etter den litt. Barakah kan du finne gjennom mange veier i vår vakre religion. For denne religionen har Allah velsignet oss med slik at vi kan leve et liv full av velsignelser i dette livet før vi vender tilbake til Paradiset som Han har lovet de troende som lever etter Hans religion. Så følg med igjen godt for her kommer tre nye kilder til Barakah!

 

  1. De fem obligatoriske bønnene

En av de største søylene Islam er bygd på er de 5 bønnene en muslim må utføre daglig. Profeten (ﷺ) har gjennom mange hadither understreket storheten av disse bønnene. I en hadith sa han at bønnene er søylen til hele religion. Dermed kan man se at når man utfører bønnene regelmessig så blir ens religion sterkere. Og bønnen bringer med seg så mange fordeler som ikke er mulig til å telle. Bare Allah vet om dem alle. Men en av de store fordelene med bønnen er at de bringer med seg Barakah. Og hvorfor skal ikke det være slik når Allah beskriver de troende i Koranen at det er dem som holder fast på bønnene. Allah Den Allmektige sa:

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ 

Og de som vokter over deres bønner. (23:9)

Dette med å vokte over sin bønn innebærer mye. Det innebærer blant annet at en troende skal alltid prøve å utføre bønnen på best mulig måte. Man skal passe på at man ber på den riktige måten, og på det riktige tidspunktet. Viktigst av alt er det å vokte at hjertet er med i bønnen og ikke fraværende.

Etter å ha beskrevet de troende sier Allah etter det overnevnte verset og nevner belønningen de skal få. Han sa:

أُولَـٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Slike er de som vil arve (10) De som vil arve Paradiset, hvor de skal forbli for evig.

[Koranen 23:9-11]

Denne store belønningen de får viser oss at de må ha strevet mye. For den grunnen var belønningen de fikk stort. Og Allahs belønning for dem var ikke bare i Akhira men også i denne verden fikk de mange goder fra Allah, og en av dem er Barakah.

Så strev etter å etablere din bønn. Lær deg det du ikke kan og praktiser det du kan fra før. Og la bønnen være noe du gleder deg til, ikke en byrde som du bare utfører halvhjertet for å få det unnagjort så fort som mulig. Tren deg opp helt til at bønnen blir noe du ikke kan leve uten. Noe som løfter deg opp i Iman og får deg til å føle deg beæret. For husk du har fått en stor ære ved å få muligheten til å snakke med Allah så ofte som du vil. Så heldig du er og velsignet du er! Hadde man bare innsett dette så skulle bønnene våre vært mye bedre enn det de er nå. Så la oss etablere våre bønn slik at Allah kan velsigne oss i det vi gjør.

 

  1. Nattbønn

Natten er en av Allahs store velsignelse. Gjennom natten får vi hvile slik at man kan lade seg opp igjen før hverdagen går sin gang. Men natten er også en tid den troende bruker for å komme ekstra nærmere Allah. En troende forlater sin fristende seng og søvn for å gjøre seg klar til å tale til Den Allmektige som ikke blir rammet av tretthet eller søvn. På den tiden når nattens mørke har erobret hele tilværelsen står han alene som en av de få som er våken til et viktig møte. Møtet med Den Barmhjertige som stiger ned til laveste himmel for å spørre om det er noen som vil ha tilgivelse og mye mer. Denne tiden er da Allah sender mye av Hans velsignelser ned så strev etter å våkne til en del av natten for å få din del av Hans Nåde. Stå opp selv om det er snakk om none få minutter for hvis du klarer å opprettholde denne vanen vil du merke at ditt liv blir mer barakahfylt. Og nattbønnen er slik Profeten (ﷺ) sa, en vane av de rettskafne før oss. Så bli som dem og strev etter ofre litt av nattsøvnen for du skal få mye tilbake for de få minuttene du ofret. Be om natten og Allah vil velsigne deg.

Allah sier i Hans Bok mens Han beskriver Hans tjenere:

تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿١٦﴾ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Deres sider holder seg borte fra deres senger; idet de påkaller deres Herre i frykt og håp, og de gir ut av det som Vi har forsynt dem med. Så ingen sjel vet hva som er skjult for den av øyets fryd, som belønning for det gode de pleide å gjøre.

[Koranen 32:16-17]

  1. Lese Baqarah oftere

Vi har tidligere nevnt at lesing av Koranen er barakah-fremkallende. Koranen er Allahs ord og denne boken har en kraftig påvirkningskraft på et menneskeliv. Dette er en bok som har forandret som mange mennesker gjennom historien. Dette er en bok som ble sendt som en velsignelse for enhver som tror på og handler etter den. Men i Koranen ligger det mange sura og noen sura er mer fremragende enn andre slik Profeten (ﷺ) har påpekt det. Det samme gjelder med versene. Suratul Baqarah er en av de viktigste suraene i Koranen. Denne suraen er veldig spesiell på mange måter. Den er den lengste sura i Koranen og en sura full av mange lærdommer. Profeten (ﷺ) har ved en del hadither vist til dens storhet og viktighet. Noe av det han (ﷺ) sa om den er:

اقْرَءُوا سُورَةَ الْبَقَرَةِ فَإِنَّ أَخْذَهَا بَرَكَةٌ ، وَتَرْكَهَا حَسْرَةٌ ، وَلَا تَسْتَطِيعُهَا الْبَطَلَةُ

Les suratul Baqarah for sannelig å holde fast ved den (Baqarah) er en velsignelse og å forlate den er et tap, og magikerne kan ikke motstå den.

[Muslim: 804]

Så å holde fast ved den ved å lese den oftere er en kilde til Barakah. Og dette er noe med en gang når du prøver det ut vil du bli overrasket hvor mye velsignelser denne sura kan bringe i ditt liv. Så ikke forlat denne sura, les den, hør på den, pugg den. Gjør denne sura til en del av ditt liv så vil du bli velsignet og du vil i tillegg bli beskyttet fra mye ondt som magi, det onde øyet og mye mer in shaa Allah.

Alhamdulillah dette var de tre nye kildene til Barakah for denne gangen. Følg med videre på vår oppdagelsesreise hvor vi skal lære om kildene til Barakah. Del dette videre med dine familiemedlemmer og muslimer generelt så vil du få ekstra belønning.

Vi ses igjen In shaa Allah.

Vi ber Allah gi oss styrke til å praktisere dette, og vi ber Ham om å gi oss barakah i våre liv, og vi ber Ham om oppriktighet i alt vi gjør. Allahumma Ameen.

Og all lovprisning tilhører Allah, og fred være med Hans sendebud, Muhammad.

Og Allah vet best.

One comment on “Slik får du mer Barakah i ditt liv – Del 3

  1. Kjære lesere. Hvis du har noen kilder på Barakah du ønsker at vi kan berøre så kan du legge dem ved her. Så kan vi fordype dem i de kommende artiklene in shaa Allah🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: